Erityisliikunnan kehittämissuositukset julkaistu

27.5.2010

Suomen Taekwondoliitto pyrkii noudattamaan toiminnassaan erityisliikunnan neuvottelupäivien (5.-6.5.2010) antamia suosituksia. Suositukset koskevat mm. seuraavia seikkoja:

• toimintakykyisyyden tuoman eriarvoisuuden tunnistaminen ja poistaminen
  • kuntien resursseista huolehtiminen
  • alueellisen tasa-arvon toteutuminen
  • valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittäminen mm. mentoroinnin avulla
  • kulttuurien välisten kohtaamisten järjestäminen.

Taekwondoliitto suosittelee jäsenseuroilleen, että ne noudattaisivat toiminnassaan annettuja suosituksia ja huomioivat myös käynnissä olevan Reilun Pelin päivitysprosessin tulokset niiden valmistuttua.

Erityisliikuntaan liittyvää työtä tehdään tällä hetkellä lajiliitoissa, Paralympiakomiteassa, VAU:ssa, Sovelissa, Nuoressa Suomessa ja SLU:ssa.. Toiminnan tehostamiseksi tarvitaan koordinaatiohanke, jonka avulla mukaan saadaan myös uusia lajeja. Taekwondo on voimakkaasti kehittymässä kohti Paralympialajia. Suomella on vammaistaekwondossa vahva ote Matti Sairasen tuoreen MM-mitalin myötä.

Lähde: LUM 8 /10, SLU.fi