Hallitusjäsenehdokkaan esittely

19.11.2018

Ehdokasasetteluun tuli määräaikaan mennessä yksi hakemus suosituksineen. Tutustutaan ehdokkaaseen lähemmin.

Roosa Närhi, Budokwai Taekwondo

Esittele itsesi lyhyesti kolmella lauseella.

Olen Roosa Närhi, 28-vuotias Suomen suurimpiin kuuluvan taekwondoseuran päätoiminen valmennuspäällikkö. Olen suorittanut Liikunnan Ammattitutkinnon seuratoiminnan osaamisalalta ja valmistun pian liikunnanohjaajaksi (AMK). Vyöarvoltani olen 4. dan. Urheilujohtamiseen olen perehtynyt  erityisesti suorittamalla vuoden kestäneen Olympiakomitean "johtaa kuin nainen" -urheilujohtajakoulutuksen.

Sinä ja taekwondo?

Olen aloittanut taekwondon vuonna 2003. Vuosina 2005-2011 erikoistuin liikasarjakilpailuun saavuttaen mm. kuusi henkilökohtaista suomenmestaruutta, muutaman pohjoismaidenmestaruuden junioreissa ja aikuisissa sekä historiallisen finaalisijan MM-kilpailuissa aikuisten sarjassa. Vuonna 2012 jätin liikesarjalavat ja siirryin totaalisesti kilpaotteluun, jossa olen saavuttanut mm. kolme suomenmestaruutta, opiskelijoiden EM-hopeaa ja pronssia sekä EM5-sijan. Harjoittelen viikoittain n. 15h, jonka lisäksi ohjaan ja valmennan taekwondoa lapsista aikuisiin, aloittelijoista kilparyhmään n. 12-20h/vko. Taekwondo on siis merkittävin osa jokapäiväistä elämääni.

Millaisena hallitusjäsenenä visioit itsesi?

Olen toiminut hallitusjäsenenä Budokwai ry Taekwondon riveissä sekä taekwondoliiton juniorivaliokunnan jäsenenä. Lisäksi toimin aktiivisesti Turun kaupungin liikuntatoimen kehityshankkeissa. Näkökantaa urheiluseuratoimintaan löytyy siis myös lajirajat ylittäen. Hallitusjäsenenä näen itseni reiluna mutta jämäkkänä tiimipelaajana, jolle on tärkeää seurata arvoja. Haluan harjoittaa pitkäjänteistä hallitustyöskentelyä, jossa toiminnalle annetaan selkeät tavoitteet, joita kohti edetään askel kerrallaan. Minulle on myös tärkeää, että hallitustyöskentely olisi nykyaikaista yhteistyöllä toteuttavaa toimintaa, eikä ylhäältä alaspäin tapahtuvaa johtamista. Haluan siis, että päätöksiä ja suunnitelmia tehdessä asioiden kohderyhmää ja niiden tarpeita todella kuunnellaan ja päätöksiä tehdään ensisijaisesti jäseniemme etua ajatellen.

Millaisiin asioihin haluaisit paneutua hallitusjäsenenä? Jos kaipaat johonkin muutosta, niin mihin ja miksi? Mitkä asiat ovat hyvin ja miksi?

Mielestäni tämän hetken hallitustyöskentelyssä on usein unohtunut suurin massamme – pienet ja keskikokoiset seurat ja niiden jäsenet. Meillä on taekwondoliitossa muutamia suuria seuroja, jotka pystyvät itsenäisesti toteuttamaan laadukasta seuratoimintaa koko ajan toimintaa kasvattaen. Uskon kuitenkin, että merkittävä osa jäsenistämme hyötyisi konkreettisesta avusta seuratoiminnan kokonaisvaltaiseen kehittämiseen seuratoiminnan hallinnosta käytännön ohjaus- ja valmennustyöhön. Tällaisella toiminnalla voisimme liittona toteuttaa asiaa, joka on liittomme ydintehtävä – seurojen palveleminen ja kehittäminen.

Mitkä ovat vahvuutesi, jotka haluaisit tuoda hallituksen ja liiton käyttöön?

Vahvan ja monipuolisen lajitaustan lisäksi vahvuutenani on koulutustaustani, jonka myötä olen päässyt tutustumaan myös muiden lajien merkittäviin toimijoihin ja toimintaympäristöihin. Minulla on kokemusta seuratoiminnan käytännön kehittämisestä, näkemystä kansalliseen valmennustoiminnan organisointiin sekä kosketus myös urheilutoiminnan ulkopuoliseen järjestötoimintaan, mikä auttaa näkemään asioita laaja-alaisemmin.

Millaisissa aiheissa sinun pitäisi mielestäsi jäävätä itsesi kokouksissa?

Liiton hallituksessa tarvitaan liittojohtoiseen valmennukseen kuuluvan urheilijan näkemyksiä kilpavalmennustoimintaa kehitettäessä. Minut tulee kuitenkin luonnollisesti jäävätä urheilijavalintoihin liittyvistä päätöksistä, mikäli nimeni esiintyy näissä valinnoissa.

Miksi juuri sinä olisit oikea valinta hallitusjäseneksi?

Uskon liiton tarvitsevan riveihinsä nuorta verta isolla kokemuksella. Suomen Taekwondoliitto kaipaa nykyaikaisempaa lähestymistapaa johtamistavassaan sekä tuuletusta kehittämistyöhön, johon uskon pystyväni vaikuttamaan mikäli saan siihen mahdollisuuden.