Helsingin Taekwondoseuralle ja Espoo Hwarang Teamille yhteinen nuorisopäällikkö

20.8.2013

Taekwondoseurat yhteistyöhön lasten liikunnan kehittämiseksi

Helsingin Taekwondoseura ja Espoo Hwarang Team ovat palkanneet yhteisen nuorisopäällikön. Tehtävässä aloittaa koulujen alkaessa liikunnanohjaaja Simo Siltanen. Siltasen vastuualueena on erityisesti lasten ja nuorten taekwondo. Kokoaikaisen ammattiohjaajan palkkaaminen tuo yhä useammalle pääkaupunkiseudun lapselle mahdollisuuden monipuoliseen ja turvalliseen seuraliikuntaan.

Siltasen palkkaamiseen on saatu opetusministeriön osittaista seuratukea. Hallitusohjelman mukaisesti kansallisen liikuntastrategian painopiste on lasten ja nuorten liikunnan kehittämisessä, mihin haasteeseen Helsingin Taekwondoseura ja Espoo Hwarang Team päättivät tarttua.

”Pääkaupunkiseudulla tarjonta on runsasta, mutta haasteena on löytää kohtuuhintainen ja helposti saavutettavissa oleva liikuntaseura. Pitkät etäisyydet tuovat kuljetuspaineita vanhemmille tai lähellä on vain kaupallista kamppailulajitoimintaa. Nuorisopäällikön avulla meidän on mahdollista tuoda taekwondo-harrastus lähemmäksi yhä useamman lapsen asuinpaikkaa,” kertoo Helsingin Taekwondoseuran puheenjohtaja Henri Nordenswan.

”Kokoaikaisen seuratyöntekijän palkkaaminen on tavalliselle vapaaehtoistyöhön perustuvalle urheiluseuralle suuri taloudellinen riski ja ilman yhteistyötä emme olisi uskaltaneet tähän lähteä. Opetusministeriön seuratukikampanja osui kannaltamme hyvään aikaan ja uskommekin, että nuorisopäällikön avulla voimme entistä paremmin edistää lasten liikunnallisen elämäntavan omaksumista ja vähentää syrjäytymistä. Taekwondo on mainiota yleisliikuntaa sosiaalisesti tasa-arvoisessa ympäristössä ja seuroissamme sitä voi harrastaa myös ilman kilpailullisia tavoitteita,” jatkaa Espoo Hwarang Teamin puheenjohtaja Juho Metsälä.

Nuorisopäällikkönä elokuussa aloittava Simo Siltanen on suorittanut liikunnanohjaajan korkeakoulututkinnon Vierumäen urheiluopistossa (Haaga-Helia AMK). Hänellä on vankka kokemus taekwondosta sekä ohjaajana että urheilijana.

”Meillä kävi uskomaton tuuri, että Simolla oli mahdollisuus lähteä mukaan tähän projektiin juuri nyt. Kaupalliset palveluntarjoajat pois lukien Suomessa ei juuri ole taekwondo-ammattilaisia. Harva on uskaltanut suuntautua lajin pariin ammatillisesti, koska työpaikkoja ei seuroissa perinteisesti ole ollut tarjolla. Simo Siltanen on Suomen ensimmäisiä liikunta-alan korkeakoulututkinnon suorittaneita taekwondo-ohjaajia ja toivon, että yhteistyömme myötä voimme entisestään kasvattaa seuratyömme laatua lasten parhaaksi,” päättää Nordenswan.

Lisätiedot:

Henri Nordenswan, puheenjohtaja