Joukkueottelusta tulossa virallinen kilpailusarja

30.12.2010

Maailman Taekwondoliitto (WTF) testasi onnistuneesti uutta joukkueottelu-formaattia joulukuussa Moskovassa käydyssä World Taekwondo Tour-tapahtumassa. Niin paikalla ollut yleisö kuin TV-katsojatkin pitivät näkemästään Korea-Venäjä-ottelusta todella paljon:

"It is so thrilling. I didn't know how the three rounds have gone that fast."
"It was like a video game..."
"I've never seen such a taekwondo match, so fast and spectacular."

Joukkueottelussa käytiin kolme erää. Ensimmäinen erä kesti viisi minuuttia ja sen aikana jokainen viisihenkisen joukkueen jäsen otteli yhden minuutin. Toisen ja kolmannen erän kesto oli seitsemän minuuttia ja niiden aikana ottelijoita sai vaihtaa vapaavalintaisesti. Ainoa rajoitus oli, että ennen vaihtoa ottelijan piti suorittaa vähintään kolme hyökkäystä. Vauhdikas ottelu päättyi Korean voittoon luvuin 50-47.

Nopeista vaihdoista johtuen ottelijat pystyivät pitämään yllä huippunopeutta ja -voimaa koko ottelun ajan. Myös valmentajien taktiset ratkaisut korostuivat ottelun edetessä; oli tärkeää valita oikea ottelija kentälle vastustajajoukkueen valintoja seuraten. Ottelun pistekriteerit suosivat nekin näyttävää ottelutyyliä: potku päähän 3 pistettä, potku päähän selän kautta kiertäen 4 pistettä ja tyrmäykseen johtava potku 10 pistettä.

Joukkueottelua nähdään testiluontoisena vuonna 2011 sekä ottelun MM-kilpailujen että liikesarjojen MM-kilpailujen yhteydessä. Vuoden 2012 World Cup-kilpailussa joukkueottelu tulee olemaan virallinen kilpailusarja.