Kamppailija EI kiusaa hankkeelle palkattu työntekijä

10.9.2014

Tuomas Vaskisalmi Kamppailija EI kiusaa-hanketyöntekijä

Kamppailija Ei Kiusaa –hankkeen työntekijäksi on palkattu puoleksi vuodeksi Tuomas Vaskisalmi. Tuomas aloittaa työn syyskuun puolessa välissä ja alla hänen ajatuksiaan tulevan työnsä suhteen.

"Kamppailu-urheilu on suuri intohimoni ja arvostan kovasti seurojen ja liittojen tekemää juniori- ja nuorisotyötä. Suurimmaksi osaksi työ tapahtuu talkoina ja on aina pois vapaaehtoisten omasta vapaa-ajasta. Silti ympäri Suomen löytyy paljon mahtavia turvallisia aikuisia, jotka haluavat levittää liikunnan riemua ja opettaa omaa lajiaan pyyteettömästi lapsille ja nuorille. Olen otettu siitä, että tämän työn ja kampanjan aikana saan tutustua moniin edellä mainitsemani kaltaisiin ihmisiin, joiden tiedän jakavan kanssani paljon.

Kamppailija tunnistaa toisen kamppailijan ja jakaa samankaltaisia arvoja. Yhteisöllisyys, toisen ihmisen huomioon ottaminen ja kunnioittaminen ovat varmasti asioita, jotka itselläni nousevat ensimmäisenä mieleen. Nöyryys ja toisaalta terve itsetunto- ja luottamus omaan tekemiseen ovat tavoitteita, joita pyrin vaalimaan opettaessani kotisalillani. Näitä asioita haluan välittää myös uudessa työssäni.

Kiusaamiseen puututaan olemalla läsnä ja antamalla aikuisen huomiota. Aikuisina ja roolimalleina meidän pitää näyttää lapsille, että itse suvaitsemme erilaisuutta, arvostamme treenikavereitamme ja hyväksymme toiset kokonaisina, juuri sellaisina kuin he ovat. Mitä me emme hyväksy on kiusaaminen! Pitkällä aikavälillä kyse on arvomaailmamuutoksesta joka tapahtuu vain nostamalla asian kaikkien tietoisuuteen. Kiusaaminen on nössöä ja kiusaajat säälittäviä.

Kiusaamista tapahtuu eniten siellä, missä on eniten paha olla. Kiusaaminen on pahan olon purkamista toiseen ihmiseen. Se kertaantuu ja kasvaa siellä, missä sille luodaan otolliset olosuhteet ottaa valta. Lapset ja nuoret oppivat paljon vertaisoppimisen kautta ja omaksuvat käytäntöjä ja toimintamalleja toisiltaan. Syntyy kiusaamiskulttuuria joka siirtyy kouluissa vanhemmilta lapsilta nuoremmille.  Alueellisesti paikkaan jossa on pahoinvointia enemmän muodostuu otolliset kasvuolosuhteet kiusaamiselle.

Tatami ja sali ovat siitä hienoja paikkoja, että siellä kaikki ovat samanarvoisia ja tasavertaisia. Kun puet treenikamppeet päälle tai laitat valkoisen nutun ja sidot vyön päällesi ja astut matolle se poistaa kaikki yhteiskunnalliset statukset. On vain kamppailijoita, jotka harjoittelevat yhdessä ja vuodattavat hikeä ja kyyneleitä. Olemme samalla läpileikkaus yhteiskunnasta, paikka jossa tapaat erilaisia ihmisiä eri yhteiskuntaluokista. Oli sinulla sitten musta vyö tai olit aloittanut lajin viime viikolla niin, ihmisenä olet tasan samanarvoinen ja hyväksytty joukkoon. Mikä olisi siis parempi paikka vaikuttaa siihen, että kiusaaminen loppuu nyt. Odotan innolla alkavaa työtäni. Toivottavasti saamme koko Suomen kamppailurheiluscenen mukaan hyvän asian puolesta!"

Kamppailija EI kuisaa Facebookissa -> Tykkää! Niin on tehnyt 4 950 muutakin (10.9.2014)