Kilpailujärjestäjähaku 2020 - salikisat sekä ottelu- ja liikesarjakilpailut

20.11.2019

SALIKISOJEN JÄRJESTÄJÄHAKU (mukana aina ottelu sekä liikesarjat)

Salikisat ovat matalan kynnyksen tapahtuma, jolla pyritään saamaan mahdollisimman monelle aloittelevalle kisaajalle hyvä ja innostava ensimmäinen kosketus kisatapahtumaan. Salikisojen tavoitteena on innostaa harjoittelemaan kisoja varten tavoitteellisesti ja sitä kautta osallistumaan isompiin kilpailutapahtumiin jatkossa.

Salikisat järjestetään paikallisesti, eli kisaan kutsutaan lähiseuroja (paikkakunnasta riippuen n 4 – 6 lähiseuraa). Tällä varmistetaan se, että kisan kustannukset kisaajalle eivät ole suuret, kun matkustaminen ja mahdollinen yöpyminen jää pois.

Liiton tukemissa salikisoissa (vaihtoehto 3.) on mukana vähintään kaksi koulutettua tuomaria (ottelu- ja liikesarjatuomarit), jotka kertaavat säännöt ennen kisojen alkamista. Tällä pyritään jalkauttamaan uusia sääntöjä niin kisaajille kuin seuroissa toimiville ohjaajille. Tuomarit myös neuvovat ja ohjaavat kisaajia molemmissa kilpailumuodoissa myös kisan aikana (sääntöjen mukaan toimiminen käytännössä) ja antavat palautetta suorituksista.

Taekwondoliitto järjestää ja tukee kuuden salikisatapahtuman (vaihtoehto 3) järjestämistä vuonna 2020. Etusijalla valinnassa ovat seurat, joissa ei ole salikisatoimintaa liiton tukemana vielä ollut.
Salikisojen järjestäjän opas löytyy salikisa-sivuilta.

Vaihtoehto 1.

Seura järjestää itsenäisesti salikisat ja hoitaa järjestelyt: sopii tilan ja tarvittavat henkilöt paikalle, kutsuu lähiseurat jne. Liitto mainostaa seuran salikisoja omissa tiedotteissaan ja kanavissaan (liitto tarjoaa mainonnan tueksi materiaaleja, esim. julistepohja).

Vaihtoehto 2.

Seura järjestää itsenäisesti salikisat ja hoitaa järjestelyt: sopii tilan ja tarvittavat henkilöt paikalle, kutsuu lähiseurat jne. Liitto vuokraa välineistöä (yksi kenttä: keskuskone, e-passarit, e-sukat, kypärät). Liitto myöntää välinevuokran salikisahaun yhteydessä. Liitto mainostaa seuran salikisoja omissa tiedotteissaan ja kanavissaan (liitto tarjoaa mainonnan tueksi materiaaleja, esim. julistepohja).
Välinevuokra määräytyy salikisojen koon mukaan seuraavasti:

alle 40 kilpailijaa 200 e
alle 60 kilpailijaa 250 e

yli 60 kilpailijaa 300 e

Vaihtoehto 3.

Seura ja liitto järjestävät salikisat yhteistyössä. Seura varaa tilan ja talkooväkeä paikalle sekä kutsuu lähiseuroja tapahtumaan. Liitto tuo paikalle tarvittavan välineistön ja henkilöt: kaksi kisajärjestäjää ja vähintään kaksi tuomaria (riippuen osallistujamäärästä). Liitto tarjoaa salikisan osallistujille palkinnot. Liitto kerää salikisojen osallistumismaksut Suomisportin kautta (10 e /osallistuja). Liitto mainostaa seuran salikisoja omissa tiedotteissaan ja kanavissaan (liitto tarjoaa mainonnan tueksi materiaaleja, esim. julistepohja).

Taekwondoliitto myöntää salikisat hakemusten perusteella. Hakemus on vapaamuotoinen, osoitettu harrastevaliokunnalle ja siinä tulee ilmetä tulevan tapahtuman alustava paikka ja vastuuhenkilö seurassa. Hakemus tulee toimittaa harrastevaliokunnan sihteerille sähköpostitse (Tiiu Tuomi) viimeistään 11.1.2020.

Lisätietoja antaa Tiiu Tuomi, p. 0400602756 tai tiiu.tuomi@taekwondo.fi.

2020 LIIKESARJAKILPAILUJEN JÄRJESTÄJÄHAKU

Suomen Taekwondoliitto järjestää yhdessä seurojen kanssa liikesarjojen ranking-kilpailut, joissa ovat virallisten ranking-sarjojen lisäksi mukana harrastaja- ja ilves-sarjat.

Vuonna 2020 on SM-kilpailuiden lisäksi tavoitteena järjestää kuusi ranking-kilpailua, joista kolme sijoittuu kevätkaudelle ja kolme syyskaudelle. Syyskauden kilpailuista viimeinen on mahdollisesti ottelun kanssa yhdessä järjestettävä Liigafinaali. Syksyllä järjestetään myös mahdollisesti Ambassador’s Cup, joka on ranking-kilpailu.

Liikesarjojen ranking-kilpailut voivat olla myös yhdessä ottelun liigakilpailuiden kanssa. Päällekkäisyyksiä muiden suurten tapahtumien kanssa pyritään välttämään. Ranking-kilpailuiden kanssa samana viikonloppuna pyritään järjestämään avoin yhden päivän liikesarjaleiri.

Kilpailujen ja leirin järjestämisessä noudatetaan Suomen Taekwondoliiton liikesarjakilpailuohjetta, joka löytyy liiton sivuilta.

Mikäli seuranne haluaa järjestää vuonna 2020 liikesarjojen ranking-kilpailun, lähettäkää vapaamuotoinen hakemus sähköpostitse liikesarjojen kilpailukoordinaattorille Vesa Suomalaiselle (yhteystiedot alla).

Hakemuksesta tulee käydä ilmi myös:
• kilpailun toivottu ajankohta ja mahdollinen varapäivä
• seuran kilpailusta vastaavan yhteyshenkilön tiedot
• suunniteltu kilpailupaikka ja
• mahdollisuutenne järjestää avoin liikesarjaleiri kilpailua seuraavana päivänä.

Hakemukset tulee jättää 9.12.2019 mennessä.

Lisätietoja: liikesarjojen kilpailukoordinaattori Vesa Suomalainen, vesa.suomalainen@hsl.fi, 050 553 3790

OTTELUKILPAILUJEN JÄRJESTÄJÄHAKU

Otteluvaliokunta myöntää jäsenseuroille oikeuden järjestää liigakilpailuita hakemusten perusteella, alustavasti viisi kilpailua kalenterivuodelle 2020 (kaksi keväällä ja kolme syksyllä). Liigakilpailuissa täytyy järjestää vähintään viralliset sarjat ikäluokittain (C1, B1, R1). Myös "epäviralliset" sarjat kuten E-juniorit, D-juniorit, C2, B2 ja aikuisten harrastesarjat (18-30v / +30v) ovat toivottuja liigakisojen yhteydessä.

Seurat saavat järjestää ottelukilpailuita myös ilman liigastatusta ja näissä kisoissa järjestäjä voi valita, mitkä sarjat ovat mukana, myös avoimet sarjat (C1, B1, R1) on mahdollista kilpailla ilman liigastatusta.

SM-kilpailut järjestetään 1.2.2020 osana kansallista SM-viikkoa, jotta laji ja sen kärkiurheilijat saavat näkyvyyttä valtakunnallisessa mediassa.

Hakijoita pyydetään huomioimaan myös kansainvälinen kilpailukalenteri ja välttämään päällekkäisyyksiä, jos mahdollista.

Kilpailujärjestäjän muistilistan löydät liiton sivuilta.

Vapaamuotoiset hakemukset kotimaan kilpailujen järjestämisestä tulee toimittaa otteluvaliokunnalle (Lauri Laitinen) viimeistään 11.1.2020.

Hakemuksesta tulee käydä ilmi ainakin:

• kilpailun toivottu ajankohta ja mahdollinen varapäivä

• seuran kilpailusta vastaavan yhteyshenkilön tiedot

• suunniteltu kilpailupaikka

Hakemukset tulee jättää 11.1.2020 mennessä.

Lisätietoja: Otteluvaliokunta Lauri Laitinen, lauri@malmintaekwondo.fi, p.0500 964 287