Kolme taekwondo-urheilijaa huippuyksilötuella

17.11.2011

Lontoo 2012 -tukiohjelmaan nimettiin huippuyksilöt olympiavuodelle 2012

Suomen Olympiakomitean hallitus aloitti ensi vuoden Lontoo 2012 -tukiohjelman valmennustukien jaon nimeämällä huippuyksilötuetut. Huippuyksilötukena jaettiin 206 000 euroa siten, että tukiesitys on kaikille urheilijoille kaksiosainen. Ensimmäinen osa myönnetään olympiakarsintojen läpiviemiseen ja toinen osa viimeistelyvaiheeseen, kun olympiapaikka on varmistunut. Huippuyksilötuen yleiskriteerinä on mahdollisuus selvitä kahdeksan parhaan joukkoon Lontoon Olympiakisoissa. Lontoo 2012 -tukiohjelman kokonaisbudjetti ensi vuodelle on 1,1 miljoonaa euroa. Järjestelmätuet päätetään joulukuun kokouksessa.

Huippuyksilötuen suuruus urheilijakohtaisesti vaihtelee 12 000-25 000 euron välillä. Taloudellisen tuen lisäksi huippuyksilöille on tarjolla entistä tiiviimpää valmennuksellista asiantuntija-apua Olympiakomitean organisoimana, sekä terveydenhuollon tiivistetty seuranta kohti Olympialaisia.

”Huippuyksilötukien arvioinnissa on läpikäyty urheilijakohtaiset raportit, suunnitelmat ja budjetit. Tarkastelu on tehty tiiviissä yhteistyössä urheilijoiden, heidän valmentajiensa ja lajiliittojensa sekä Olympiakomitean hankkimien asiantuntijoiden eli urheilijoiden ’sparrareiden’ kanssa”, avasi valmennuksen johtaja Kari Niemi-Nikkola tukien valmistelua.

Kesäolympialajien Lontoo 2012 -tukiohjelman valmennustukibudjetti on kokonaisuudessaan 1 100 000 euroa vuodelle 2012. Järjestelmälajien eli ammunnan, judon, painin, purjehduksen ja yleisurheilun arvioinnit ovat vielä kesken ja järjestelmätukien osalta tukisummat päätetään joulukuun 8. päivän kokouksessa.

Huippuyksilötuelle nimetyt tukiurheilijat vuodelle 2012

Lentopallo, beachvolley

Emilia Nyström (7 000 € + 5 000 €)

Erika Nyström (7 000 + 5 000)