Koronaviruksen vaikutus taekwondoon (päivitetty 12.3. klo 15.44)

12.3.2020

Päivitetty 12.3.2020 klo 15.44.

Euroopassa ja muualla maailmalla on peruttu viime aikoina useita tapahtumia paikallisten viranomaisten asettamien rajoitusten vuoksi. Suomen hallitus on antanut suosituksen yli 500 osallistujan tapahtumien perumisesta. Sitä pienempien tapahtumien perumisesta tai urheiluharjoitusten rajoittamisesta ei ainakaan vielä ole annettu suositusta.

Suomen Taekwondoliitto seuraa Suomen terveysviranomaisten ohjeistuksia. Tällä hetkellä ei vaikuttaisi olevan tarvetta Suomessa järjestettävien tapahtumien perumiseen tai siirtämiseen eikä seuraharjoitusten perumiseen. Tilanne voi kuitenkin muuttua nopeasti, joten kannattaa seurata viranomaisten ja liiton tiedotuksia asiasta. Seurojen kannattaa myös seurata aktiivisesti oman alueensa viranomaisten suosituksia.

Suomen Taekwondoliitto suosittaa, että harjoituksissa suositaan sellaisia harjoitteita, jotka eivät vaadi kontaktia muihin harjoittelijoihin. Esimerkiksi itsepuolustus- ja askelotteluharjoitteita on hyvä välttää.

Jokaisen harrastajan on kuitenkin syytä huolehtia hyvästä käsihygieniasta ja muiden huomioon ottamisesta. Tee ainakin näin:

1) Jos olet vähänkään sairas, älä mene harjoituksiin, leireille tai kilpailuihin. Jää kotiin.
2) Pese kätesi huolellisesti saippualla aina tullessasi sisään, ennen harjoituksia sekä niistämisen ja yskimisen jälkeen. Yski ja aivasta puhtaaseen nenäliinaan, jonka laitat heti roskakoriin. Jos nenäliinaa ei ole saatavilla, yski hihaan - älä kämmeneen.
3) Vältä turhaa kasvojen koskettelua. Turhaa kättelyä voi myös välttää.
4) Jos epäilet saaneesi koronavirustartunnan, jää kotiin ja ota puhelimitse yhteyttä oman kuntasi/kaupunkisi terveysasemalle.
5) Jokaisen on syytä käyttää vain omaa juomapulloaan ja suojiaan eikä lainailla niitä muilta.

Lisäohjeita ja -tietoja THL:n sivuilla: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-covid-19