Koululaisen keskittymiskyky paranee taekwondolla

19.8.2011

Harrastusten ja askareiden on todettu kohentavan lasten luovuutta, itsehillintää, kurinalaisuutta ja joustavuutta eli taitoja, joita tarvitaan koulunkäynnissä. Lasten toiminnanohjausta eli kognitiivista itsehallintaa on pysytty parantamaan muun muassa työmuistia haastavilla tietokonepeleillä, joogalla, taistelulajeilla, aerobisella liikunnalla, mindfulness-harjoituksilla sekä koulujen erikoisohjelmilla, kirjoittavat kanadalaistutkijat Adele Diamond ja Kathleen Lee Sciencessa.

Kaikki tehokkaaksi osoittautuneet metodit sisältävät toistuvaa harjoittelua ja vaiheittain lisääntyviä haasteita. Ilman haasteiden kasvua toiminnanohjauskyky ei parane. Myös harjoittelun jatkuvuudesta pitää huolehtia, sillä parhaastakin harjoitteesta on harvoin tehtynä vähän hyötyä.

Eniten aktiviteeteista hyötyvät lapset, joiden kognitiivinen itsehallinta on kaikkien heikointa. Niinpä sen varhainen vahvistaminen tasoittaa menestymisen eroja koulussa.

Kanadalaistutkijoiden mukaan lapsen keskittymiskyvyn ja muun toiminnanohjauksen parantamisessa ei pitäisi keskittyä kapeasti vain opillisiin suorituksiin vaan myös lasten emotionaalinen, sosiaalinen ja fyysinen kehitys tulisi ottaa huomioon.

 

(Tiede-lehti 18.8.2011)

http://www.tiede.fi/uutiset/4389/koululaisen_keskittymiskyky_paranee_taekwondolla#.Tk5HwU8vApL.facebook