Kritiikkiä elektronisille panssareille Koreassa

17.3.2011

Mahdollisuus tavoitella viidettä maailmanmestaruutta vietiin Choi Yeon-Hon nenän edestä pistejärjestelmän virheen vuoksi

13.3.2011 käytiin Kosongin kaupungissa Korean maajoukkueen viimeinen karsintakilpailu toukokuun MM-joukkuetta varten. Nelinkertainen maailmanmestari Choi Yean-Ho kärsi elektronisista panssareista johtuneen tappion Park Ji-Woongia vastaan.

Choi teki sekä 1. että 2. erässä pisteenarvoisen osuman, joista ei kuitenkaan tullut näyttötaululle pisteitä. Korean Taekwondoliiton edustajat keskeyttivät ottelun toisen erän puolivälissä tarkastaakseen tietokoneelta osumien voimakkuudet. Tarkastus ei ollut mahdollista kesken ottelua, joten ottelua jatkettiin loppuun asti. Kolmen erän jälkeen ottelu päättyi luvuin 0-0.

Ottelun päätyttyä tietokoneelle tallentuneet osumat voitiin tutkia ja kävi ilmi, että Choi olisi voittanut ottelun 2-0, mikäli laitteisto olisi toiminut.

Ottelua päätettiin jatkaa 2-0 tilanteesta ja toisen erän puolivälistä. Park onnistui tasoittamaan ottelun lukuihin 2-2 ja vei ylimääräisessä neljännessä erässä "sudden death" ratkaisussa voiton itselleen.

Kysymys kuuluu, esiintyikö vastaavia virheitä muissakin otteluissa? Mitä jos tämä virhe olisi tapahtunut MM-kilpailun finaalissa tai olympialaisissa? Se on ainakin varmaa, että käytössä ollut Lajust-järjestelmä joutuu kovan kritiikin kohteeksi. Lontoon olympialaisissa käytettävä järjestelmä pitää päättää lähiaikoina, joten Maailman Taekwondoliitto on tiukan valinnan edessä.

Lähde: TKD24 - Kim Young-Geol