Lisenssin suosiossa suurta vaihtelua

29.2.2012

Taekwondolisenssin hankki vuonna 2011 yhteensä lähes 1700 henkilöä, mikä on yksilölajissa varsin hyvä saavutus. Kuitenkin keskimäärin vain noin joka kolmas lajia seuroissa harrastava näyttää hankkineen viime vuonna lisenssin. Kasvun varaa on siis edelleen runsaasti. Vaihtelu lisenssin hankkimisaktiivisuudessa vaihtelee rajusti seurojen välillä.

Lappeenranta, Lohja ja Rauma ovat esimerkkejä seuroista, joissa käytännössä kaikki (yli 90 %) hankkivat lajilisenssin. Myös Kokemäen, Kuhmalahden, Loviisan, Malmin, Mikkelin, Porvoon ja Taekwondourheiljoiden yli 60 %:n luvut kertovat siitä, että liiton lisenssin hankkiminen on seurassa hyvin yleistä.

Huolestuttavinta liiton näkökulmasta on niiden seurojen suuri määrä, joissa alle kolmasosa harrastajista kuului vuonna 2011 liiton toiminnan piiriin. Runsaan lisenssittömyyden vuoksi osassa seuroista vain murto-osalla harrastajista (1-10 %) oli mahdollisuus osallistua mihinkään Taekwondoliiton alaiseen toimintaan.

Alla on seurakohtainen tilasto seuran todellisista harrastajamääristä vuonna 2011 verrattuna seuran harrastajien hankkimiin lisensseihin. Vertailun vuoksi mukana on myös tämän vuoden lisenssitilanne 29.2.2012. Tilaston luotettavuutta heikentää hieman se, että 17 seuraa ei ole vielä palauttanut seurailmoituslomaketta (mukana on myös suurehkoja seuroja).