Niko Saariselle uran ensimmäinen G1-mitali aikuisissa

16.6.2018

Niko Saarinen - Luxemburg Open G1 pronssia. Miehet alle -63kg. Kuva: Jesus Ramal

Niko Saarinen otti tänään uuden askeleen urallaan, kun Luxemburgissa käydyssä World Taekwondon G1-turnauksessa kaulaa ripustettiin pronssinen mitali. Saarinen ottelee ensimmäistä vuotta aikuisissa. Hänen painoluokkansa on miehet -63kg. Saarinen edustaa Turkulaista Budokwai Taekwondoa.

Pronssimitali irtosi kolmella otteluvoitolla Norjasta luvuin 12-4, Saksasta luvuin 19-10 ja Israelista 23-21. Tie päättyi turnauksessa semifinaaliotteluun Belgian Jaquad Achabia vastaan, joka on maailman rankingissa sarjan ykkönen.

Toiselle kierrokselle raivasivat tiensä Suvi Mikkonen, Jenna Partanen, Helmi Härkönen ja Otso Saarinen. Mikkonen vei avausvastuksensa Anna Brajdicin (USA) viime hetken osumalla luvuin 18-17 ja taipui Nigerian Tekiath Ben Yessoufille luvuin 27-42 sarjassa naiset -57kg. Mikkonen edustaa Hankuk Finlandia.

Taekwondourheilijat 2011-seuran Jenna Partanen vei voiton ranskasta ja pääsi haastamaan espanjalaisen olympiamitalisti Eva Calvon. Tarkka rikkomistaktiikka puri kahden erän ajan, mutta loppulukemiksi jäivät 5-16.

Helmi Härkönen jatkoi varmaa suorittamistaan hoitaen itsensä toiselle kierrokselle lukemin 8-5. Saksan edustaja kaatui varmalla tyylillä, mutta Kroatia oli pahempi vastus. Ottelu päättyi lukemiin 6-18. Härkönen edustaa Espoo Hwarang Teamiä.

Budokwai Taekwondon Otso Saarinen väläyttelee vahvoja otteita miesten -68kg-sarjassa. Monaco kaatui luvuin 28-14. Iso-Britannia katkaisi voitokkaan alun lukemin 33-12. Saarisen potentiaali kaipaa lisää kokemusta, mutta suunta on lupaava.

Maria Kirjavainen ja Valtteri Rytinki karsiutuivat ensimmäisellä kierroksella. Kirjavainen sai vastaansa kokeneen ranskattaren ja Rytinki Saksan edustajan.

Huomenna ottelevat kadeteissa Helsingin Taekwondoseura Otto Susiluoto ja junioreissa Budowai Taekwondon Jenna Ylönen.

Suomen Taekwondoliitto onnittelee Nikoa!