Operaatio Koululiikunta

9.4.2009

Taekwondo tutuksi koululiikunnan kautta

Taekwondo on monipuolinen liikunta- ja urheilulaji, jota on harrastettu Suomessa jo 30 vuotta. Laji ei kuitenkaan ole vielä kaikille suomalaisille tuttu. Suomen Taekwondoliitto järjestää siksi juhlavuoden kunniaksi hankkeen nimeltä "Operaatio koululiikunta". Hankkeen tavoitteena on tutustuttaa vähintään 10 000 lasta ja nuorta taekwondoon koululiikunnan kautta.

Taekwondo voi tarjota kiinnostavan liikuntaharrastuksen monelle sellaiselle koululaiselle, joka ei ole löytänyt mieleistään harrastusta nk. perinteisemmistä lajeista. Taekwondoseuroilla on hyviä kokemuksia syrjäytymisen ehkäisemisestä uuden kehittävän harrastuksen löytymisen myötä niin maahanmuuttajien kuin valtaväestön keskuudessa.

Operaatio toteutetaan 13.4.–31.9.2009.

Mukaan voisi siis lähteä jo keväällä tai sitten kesälomien jälkeen syyslukukauden alussa.

Operaation käytännön toteutus on yksinkertainen, eikä aiheuta kouluille mitään kustannuksia. Koulun rehtorille ja/tai liikunnan opettajille lähetetään paikallisen taekwondo-seuran yhteyshenkilön yhteystiedot. Yhteyshenkilön kanssa voi sopia ajankohdat, jolloin seuran ohjaajat tulevat pitämään taekwondoa koulun liikuntatunneille. Yhden oppitunnin kestoksi sopii ala-asteella 45 minuuttia, yläasteella ja lukiossa kesto voi olla pidempikin. Ohjausta järjestetään niin monelle ryhmälle kuin paikallisen seuran ohjaajaresurssit antavat myöden varausjärjestyksessä eli nopeimmille ensin.