Operaatio koululiikunta jatkuu

1.9.2010

OPERAATIO KOULULIIKUNTA

Syyslukukausi 2010 ja kevätlukukausi 2011

Operaatio Koululiikunta lähtee uudestaan käyntiin viime kauden loistavien tulosten saattelemana. Suomen Taekwondoliitto kutsuu hankkeeseen mukaan kaikki jäsenseuransa!

Operaatio koululiikunnan tavoitteena on lisätä taekwondon tunnettuutta, kasvattaa nuorten osuutta harrastajakunnassa, sekä osaltaan edistää nuorten liikuntamäärää tarjoamalla vaihtoehtoisen lajin ns. perinteisten koululiikuntalajien rinnalle.

Mukaan ilmoittautuvien seurojen paikkakuntien kouluille lähetetään liittojohtoisesti kirje, jossa toiminta esitellään ja kerrotaan paikkakunnan taekwondo-yhteyshenkilön tiedot. Seurojen tulee lähettää liittoon niiden koulujen yhteystiedot (sähköpostiosoitteet), joihin operaatio halutaan tarjota. Mitä nopeammin yhteystiedot saapuvat liittoon, sitä nopeammin hanke pääsee paikkakunnallanne käyntiin!

Operaatio koululiikunta toimii kaksitasoisesti. Ensimmäisessä vaiheessa taekwondoa esitellään koulujen liikuntatunneilla ja toisessa vaiheessa nuoret voivat jatkaa lajiin tutustumista paikallisen seuran harjoituksissa. Taekwondo soveltuu koululiikuntaan erinomaisesti. Tämä on testattu kolmen kaupungin pilottihankkeissa lukuvuonna 2009–2010. Porissa (1500 oppilasta), Turussa (1000 oppilasta) ja Mikkelissä (600 oppilasta) toteutetut pilottijaksot tuottivat sekä ylistävää palautetta osallistujilta ja opettajilta että runsaasti uusia lajiharrastajia näillä paikkakunnilla

Operaation loppuhuipennuksena keväällä 2011 järjestetään Taekwondoliiton toimesta kokeilukilpailu, johon Operaatio Koululiikunnan kautta lajin pariin tulleet nuoret ottavat toisistaan mittaa. Tämä edessä oleva ei-niin-vakavahenkinen kilpailu suuntaa ryhmien harjoittelua talven aikana ja antaa harjoittelulle selkeän päämäärän.

Suomen Taekwondoliitto toivoo kaikkien jäsenseurojen ottavan haasteen vastaan nuorten harrastusmäärän kasvattamiseksi.