Pohjoismainen nuorisourheilun foorumi Ruotsissa 18.-22.9.2014

24.9.2014

Taekwondon pohjoismaiset edustajat vasemmalta: Arto Alahäivälä, Ruotsi, Simon Landbo, Tanska, Julie Berge, Norja, Ejnar Skovgård Mikkelsen, Tanska, Tiiu Tuomi ja Ulf Nyström, Suomi

Ruotsissa, Tukholmassa järjestettiin järjestyksessään kuudes pohjoismainen nuorisourheilun foorumi 18.-22.9.2014.

Mukaan seminaariin on kutsuttuna kahdeksan eri lajia ja lajeista voi osallistua työntekijä, luottamushenkilö ja lajin nuori. Tällä kertaa kutsuttuina lajeina olivat käsipallo, jalkapallo, golf, amerikkalainen jalkapallo, tennis, suunnistus, lentopallo ja taekwondo. Ruotsiin Suomen Taekwondoliitosta matkustivat nuorisovastaava Tiiu Tuomi ja juniorivaliokunnan puheenjohtaja Ulf Nyström.

Seminaarissa kuultiin mielenkiintoisia alustuksia nuorten maailmasta, siihen vaikuttavista trendeistä ja siitä, miten urheiluseurojen tulisi ottaa nämä huomioon. Keskusteluissa otettiin paljon esille sitä, että nuoret haluavat urheilla silloin, kun se heille itselleen sopii ja sitoutua urheiluharrastukseen vähemmän kuin ennen. Tätä tukee mm parkourin, freerunningin ja muiden vähemmän järjestäytyneiden lajien suosio myös Suomessa.
Toisaalta, suurena trendinä on myös terveys, fit ja pelaaminen (gaming).

Keskusteluissa nousi suureen rooliin myös koulumaailma, jota koskien oli mielenkiintoista kuulla Tanskassa tehdystä uudistuksesta, joka koski koulupäiviä. Koulupäivään on lisatty 45 min lisäaikaa, jotta koululaiset voivat kesken päivän osallistua mm urheilukerhoihin ja -harjoituksiin koulussa. Uudistus on ollut Tanskassa suuressa vastatuulessa, mutta toteutettu nyt syksyllä. On mielenkiintoista kuulla kokemuksia uudistuksesta tulevaisuudessa!

Seminaarissa päästiin jakamaan kokemuksia myös muiden pohjoismaiden taekwondoihmisten kanssa. Mielenkiintoista kuulla, mitä naapurimaissa lajin parissa tapahtuu tällä hetkellä. Keskusteluissa todettiin, että yhteistyö pohjoismaiden välillä on tärkeää ja sitä pyritään parantamaan tulevaisuudessa.

Suomen esustajat seminaarissa vasemmalta: Ulf/tkd, Marko/jalkapallo, Katri/suunnistus, Tiiu/tkd, Eveliina/suunnistus, Henrik/tennis, Silja/jalkapallo, Taru/jalkapallo, Laura/Valo, Mona/suunnistus, Heikki/amerikkalainen jalkapallo, Sami/golf ja Jari/golf