Seitsemän ottelijaa Montreaux´n EM-kisoihin

15.5.2016

Suvi Mikkonen sparrasi Kisakalliossa viime viikolla kohti EM-kisoja. (Kuva: Toni Flink)

Taekwondon EM-kilpailut käydään Sveitsin Montreuxissa 19.-22.5. Euroopan Taekwondoliitto ETU viettää tänä vuonna 40-vuotisjuhliaan ja EM-kisat käydään nyt 22. kerran (naisilla 20. kerran). Mukana kisoissa on 387 ottelijaa 46:sta eri maasta.

Suomen joukkueen mudostaa seitsemän urheilijaa Rion olympialaisiin valitun Suvi Mikkosen (-57 kg) johdolla. Muut naisottelijat ovat Tanja Pasanen (-49 kg), Roosa Närhi (-62 kg) ja alle 21-vuotiaiden EM-pronssia vuonna 2013 saavuttanut Jenna Partanen (-67 kg). Miesten trion muodostavat Toni Lahtinen (-58 kg), Tero Kuorikoski (-87 kg) ja Teemu Heino (+87 kg).

Rion olympiapaikkoihin ei EM-kisoilla enää ole vaikutusta, sillä kisapaikat on jo jaettu.

Edelliset EM-kisat käytiin 2014 Azerbaidjanin Bakussa, jossa Suvi Mikkonen yksi komeasti tuolloisessa sarjassaan -53 kg pronssille. Tällä kertaa EM-kisat ovat Mikkoselle enemmänkin ”välipala”, sillä ajatukset on suunnattu täysin Rioon. EM-kisat toimivat koealustana olympialaisten valmistautumisessa, mutta totta kai menestys on mielessä siitä huolimatta.

KATSO Suvi Mikkosen mietteitä videohaastattelussa

Kokemusta joukkueeseen tuo Taekwondourheilijat 2011-seuran Teemu Heino. 39-vuotias Heino debytoi EM-tasolla jo kotikisoissa 1996 Helsingissä. Montreauxin EM-kisat ovat 2004 olympialaisissa mukana olleelle kolminkertaiselle EM-mitalistille jo 11:nnet. Kokeneempaa kaartia on myös 35-vuotias Tero Kuorikoski.

Roosa Närhi puolustaa edellisten kisojen viidettä tilaa ja nuoruuden intoa joukkueessa edustavat 20-vuotias Jenna  Partanen sekä 22-vuotias Toni Lahtinen.

Päävalmentaja Jesus Ramal pitää EM-kisoja pitkälti lähtölaukauksena uudelle projektille, joka suuntaa kohti seuraavia, 2010 olympialaisia.

Ramal odottaa innolla nuorien ottelijoiden otteita EM-kisoissa, jotta näkee lähtökohdat, joista uutta aloitetaan. Tuelvaisuuden toivoista löytyy mm. nuorten EM-pronssia voittanut Jenna Partanen.

Suomen joukkue

(SU 22.5.)

Valmentajat Jesus Ramal ja Jarkko Mäkinen
Joukkueenjohtaja Iiro Suorela

Seuraavassa suomalaisten ottelijoiden mietteet ennen EM-kisoja:

Roosa Närhi

- Valmistautuminen on mennyt erittäin hyvin niin fyysisen kuin teknis-taktisen harjoittelun osalta. Ainoastaan kevätkauden usean viikon sairastelu on varjostanut harjoittelua erityisesti valmistavien kilpailujen osalta. Nyt on niistäkin päästy ja viimeiset viikot ovat sujuneet täysin odotusten mukaan ja hieman niiden ylikin, josta voin kiittää henkilökohtaista valmentajaani Jarkko Mäkistä sekä huikeaa Taekwondoliiton valmennuskeskuksen urheilijatiimiä kotisalillani Turussa.

- Edellisissä EM-kilpailuissa saavutin viidennen sijan, jota lähden nyt kirkastamaan. Kahteen vuoteen on mahtunut todella paljon kehitystä, joten odotukset mitalista ovat täysin realistiset. Näitä odotuksia vahvistaa myös juuri tuore maailmanrankingin sijoitus (47). Tietenkin jokainen vastustaja on äärimmäisen kova ja ottelut voivat kääntyä kenen tahansa eduksi, kuten taekwondossa on tapana. Tällä kertaa olen kuitenkin valmistautunut voittamaan ja kääntämään tasaiset tilanteet omaksi eduksi.

Tanja Pasanen

- Kisoihin valmistautuminen on sujunut oikein hyvin. Kisavire on vakioitunut ja taktiikkaa hiottu kuntoon, joten viimeinen viikko menevät viimeistellessä fiilistä sekä painon hiomisessa. Omat tavoitteeni kisoissa on saada itsevarma fiilis ja, mikä itselleni on toiminut, mennä nauttimaan ottelemisesta. Kaiken mennessä nappiin näen palkintokorokkeenkin hyvin mahdollisena.

Jenna Partanen

- Hieno fiilis, ja treenit kulkee hyvin. Hyvä viimeistelyosuus menossa TU11'n salilla. Odotan innolla ensi viikon kisoja. Ulkoiset puitteet ovat kuulema mahtavat ja paikalla on Euroopan huiput. Hyviä pelejä odotettavissa  ja odotan niitä jo kovasti.

Suvi Mikkonen:

- Kahden kuukauden päästä on edessä olympialaiset, siellä täytyy olla 100 %. Nyt ollaan vielä matkalla sinne. Aina kuitenkin kun menee matolle, haluaa voittaa. EM-kisoihin ei tehdä mitään erityistä valmistelua, kaikki palvelee Rioa. Tähän asti kaikki on mennyt hyvin ja kunto on nyt jo hyvä, ei toki vielä se 100 %.
Lisää Suvin mietteitä videolla TÄSSÄ

Tero Kuorikoski

- Valmistauminen on sujunut perheen ja työn ehdoilla, nytkin reilu viikkoa ennen kisoja olen Tokiossa. Vaikka harjoitusmäärät eivät ole kohti EM-kisoja olleet huippu-urheilumaisissa lukemissa, niin tekemäni harjoitukset olen tehnyt ajatuksella. Siten fiilis on odottava. Tietyn tulos- tai sijoitustavoitteen sijaan keskityn tekemiseen. En kuitenkaan osallistusi, jos en uskoisi otteluvoittoihin.

- Odottavan ohella fiilis on positiivisella tavalla jännittävä, sillä arvokisoissa onnistumisella palkinto on niin iso. Odotan tasokasta turnausta ja otteluja, joissa pitää keskittyä koko kuusi minuuttia, pienten juttujen kääntäessä otteluja joko voitoiksi tai tappioiksi. Valmistautumisesta voi sanoa sen verran että Lahden pään treenien ohella olen viikottain käynyt Helsingissä otteluharjoituksissa.

Teemu Heino

- Kisannut en ole keväällä kuin olympiakarsinnat ja SM:t. Toisaalta hieman myös ajan puutteen vuoksi, toisaalta jottei kroppaan tulisi mitään lisäkolhuja hoidettavaksi. Muuten valmistautuminen on mennyt lajillisiin perusasioihin keskittyen ja fysiikasta huolta pitäen.

- Aika pitkä putki noita EM-kisoja on tullut käytyä. Tässä vaiheessa uraa oma panostus ei ole enää 100 % urheiluun, joten treenimäärät ja itseruoskinta tulostavoitteista ovat laskeneet, mutta kuten olympiakarsinnat osoitti, maailmanhuipun tuntumassa yhä ollaan, joten hyvänä päivänä kaikkea voi sattua. Viime viikolla lapsen kotiin tuoma norovirus toi pienen takapakin viimeistelytreeneihin, mutta eiköhän tuostakin ole kisoihin mennessä täysin toivuttu.

Toni Flink / Olympiakomitea, uutishuone