Suomen Taekwondoliiton ja Kukkiwonin yhteistyö syvenee

2.7.2024

Suomen Taekwondoliitto ja Kukkiwon ovat allekirjoittaneet sopimuksen Kukkiwon-komission perustamisesta liiton alaisuuteen. Komission alle tulevat dan-koeasiat ja Kukkiwonin koulutukset. Sopimus vahvistaa dan-arvojen myöntämisen pysyvän jatkossakin suomalaisissa käsissä.

Kukkiwon muutti ylempien danien myöntökäytäntöjä vuonna 2020 siten, että 6. ja 7. danien piti kirjallisen kokeen lisäksi lähettää omalle opettajalle suoritetun jälkeen videokoe Etelä-Koreaan arvioitavaksi. Vuoden 2024 alusta videokoevaatimus laajeni 5. danin kokeeseen, vuoden 2025 alusta se koskee myös 4. dania hakevia.

Nyt allekirjoitetun yhteistyösopimuksen myötä suomalaisten 4.-7. danin kokelaiden loppuarviointi siirtyy suomalaisen paneelin arvioitavaksi videokokeen sijaan. Komissio aloittaa järjestelmän työstämisen kesän jälkeen, joten tarkemmat yksityiskohdat selviävät syksyn mittaan, mutta viime syksynä liiton järjestämässä sabu-kokouksessa keskustellun mukaisesti käytännössä 4.-7. danin kokelaat tulevat suorittamaan kokeensa omalle opettajalleen jatkossakin, mutta videokokeen sijaan he tulevat kokeen pitäneen opettajan suosituksesta suorittamaan loppuosuuden vähintään kolmijäseniselle paneelille erilliseen koetilaisuuteen.

Tämä suomalaisen paneelin käyttö mahdollistaa opettaja-arvojen suorittamisen joustavammin kuin videokoe ja pitää kokeiden hinnat maltillisempina. Siirtymäaikana vuoden 2024 loppuun asti 5.-7. danin kokelaat voivat halutessaan suorittaa videokokeen Kukkiwoniin. Vuoden 2025 alusta alkaen 4.-7. danien suorittaminen videokokeella ei ole enää mahdollista, vaan kaikki kokeet kulkevat liiton alaisen komission kautta.

Vuoden 2025 Kukkiwon myös poistaa dan-sertifikaattien suorahakumahdollisuuden Tconin kautta yksittäisiltä opettajilta, jotka eivät ole suorittaneet Kukkiwonin master- ja examiner-kursseja. Ne opettajat, jotka ovat kyseiset kurssin suorittaneet, voivat halutessaan hakea 1.-3. danin sertifikaatteja suoraan Tconin kautta.

Aivan kuten tähänkin asti, suomalaiset taekwondo-opettajat (vähintään Kukkiwon 4. dan) voivat jatkossakin hakea oppilailleen 1.-3. danin sertifikaatit liiton kautta. Ohjeet sertifikaattien hakemiseen täältä.

Kukkiwonin kurssien järjestämisestä Suomessa neuvotellaan edelleen Kukkiwonin kanssa. Seuraavat lähellä järjestettävät Master- ja Examiner-kurssit järjestetään syyskuussa Tanskassa. Lue lisää liitteestä.

Liiton Kukkiwon-komissioksi on liiton hallituksen ja Kukkiwonin toimesta nimetty seuraavat kokeneet opettajat:

Puheenjohtaja Jung Hyun Cho 8. dan
Varapuheenjohtaja Inkwon Hwang 8. dan
Varapuheenjohtaja Kalervo Valli 8. dan
Hallinnoija Tatu Iivanainen 6. dan
Jäsen Jarkko Mäkinen 7. dan
Jäsen Janne Puputti 6. dan
Jäsen Tiiu Tuomi 5. dan
Jäsen Henri Nordenswan 7. dan

Lisätietoja toiminnanjohtajalta (19.8. alkaen.)

Liiton toiminnanjohtaja Tatu Iivanainen kävi kesäkuussa keskustelemassa yhteistyöstä Kukkiwonin presidentin Dong Sup Leen (kuvassa) ja Euroopan alueen kansainvälisiä asioita hoitavan Taeuk Kangin kanssa.