Suomen Taekwondoliiton tiedotekirje 2/2018

16.2.2018

EU:N UUSI TIETOSUOJA-ASETUS

GDPR eli uusi EU:n laajuinen tietosuoja-asetus koskee jokaista rekisterinpitäjää. Yhdistyslain nojalla jokaisen rekisteröidyn yhdistyksen tulee ylläpitää ajantasaista jäsenrekisteriä. Näin ollen urheiluseurat ovat suoraan rekisterinpitäjiä ja seurojen vastuuhenkilöt henkilötietojen käsittelijöitä.

Mitä rekistereitä seuroilla on?

• jäsenluettelo
  • jäsenrekisteri
  • valmentajarekisteri
  • koulutusrekisteri
  • tapahtumien ilmoittautumislistat
  • kilpailuvälinelistaus
  • kilpailu- ja testitulokset

HUOM! Alle 16-vuotiailla lapsilla erityinen suoja

Siirtymäajan loppuun asti (siirtymäaika päättyy 25.5.2018) tietoturva-asioissa toimitaan voimassaolevan lain mukaisesti. Toistaiseksi ei ole tiedossa, milloin uusi tietosuoja-asetus siirtyy eduskunnan käsittelyyn. Tietosuojavaltuutettu lausuu asiasta aikaisintaan syksyllä. Kuitenkin, tietosuoja-asetus on suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä!

Uudessa tietosuoja-asetuksessa keskeistä on kehittyneen turvallisuuskulttuurin turvaaminen, riskiperusteinen lähestymistapa, yksityisyyden suojan kunnioitus sekä sitouttaminen.

Mikä muuttuu?

• Osoitusvelvollisuus – dokumentointi entistäkin tärkeämpi
  • Rekisteröidyn oikeudet – erityisesti unohdetuksi tuleminen
  • Ei dramatiikkaa – tietoturva pitää vain ottaa vakavasti

Olympiakomitea valmistelee tietosuoja-asetuksen käytännesääntöä urheilujärjestöille ja seuroille. Valmistumisaikataulua ei ole toistaiseksi vahvistettu. Vahva viesti lajiliittojen suuntaan on, ettei hätiköityjä ratkaisuja kannata tehdä ennenkuin käytännesääntö on valmis. Mikäli julkaisu venyy siirtyajan määräajan yli on noudatettava erityistä tarkkuutta rekisteritietojen julkaisemisessa sekä käsittelyssä suhteessa kolmansiin osa-puoliin. Suomen Taekwondoliiton toimisto auttaa tietosuoja-asetusta koskevissa kysymyksissä sekä konsultoi tarvittaessa Olympiakomitean erityisasiantuntijaa.

Lisää tietoa ja malleja:

www.tietosuoja.fi
www.arjentietosuoja.fi

OTTELUN SARJASIIRTOILMOITUKSET

Muistutuksena valmentajille! Sarjasiirtoilmoitus on voimassa kalenterivuoden. Urheilijan osallistuminen ylempään ikäluokkaan vuonna 2018 on mahdollista palauttamalla ilmoitus sarjansiirrosta sähköpostilla: office@taekwondo.fi ja petjoi97@gmail.com (Tommi Petjoi, Otteluvaliokunta)

Ilmoituspohja löytyy TÄÄLTÄ.

OLYMPIAKOMITEA: UUTISIA SEURATOIMIJOILLE 2/2018