Suomesta maailman liikkuvin urheilukansa 2020

7.4.2011

Otsikko on lainaus SLU-yhteisön Visio2020:sta. Liikkuva urheilukansa on hieno kirjaus. Kirjauksessa on kiteytetty seuratoiminnankin ydin. Seurassa liikutaan itse ja liikutetaan muita sekä koetaan yhdessä suuria tunteita - voittoja ja tappioita.

Liikunta- ja urheiluseurat ovat SLU-yhteisön perusyksikkö. Uskon, että seurojen auttaminen on kaikkien valtakunnallisten ja alueellisten liikuntajärjestöjen yksi tärkeimmistä tehtävistä. Tässä työssä Seuratoiminnan kehittämistuki veikkausvoittovaroista on hyvä lisä. Vuosittain 400–500 seuraa on saanut eri seuratoiminnan kehittämistukia. Toivottavasti tulevaisuudessa tuki voisi euromääräisestikin olla suurempi!

Pilottijakson 2009–2011 aikana pääsimme testaamaan päätoimisten tukea. Itse olen ollut kokeiluun erittäin tyytyväinen. Tyytyväinen on ollut myös kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin vakinaistaessaan Seuratoiminnan kehittämistuen syyskuussa 2010. Toivottavasti tulevatkin urheiluministerit pitävät asiaa tärkeänä.

Tänä keväänä päättyvä kaksivuotinen pilottijakso on osoittanut, että päätoimisia tarvitaan. Edelleenkin seuratoiminta perustuu innostuneisiin ja aktiivisiin vapaaehtoisiin. Vapaaehtoiset tarvitsevat kuitenkin tuekseen päätoimisia työntekijöitä. Pilottijakso osoitti myös, että vapaaehtoisuuden ja päätoimisuuden yhdistäminen on haasteellista. Yhteinen polku ei ole helppo, mutta parhaimmillaan tulos on parempi, kuin missään muualla. Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa.

Tässä yhteydessä kiitän erityisesti pilottijakson seuroja, seurojen luottamusihmisiä ja seurojen päätoimisia. Teidän kanssa on ollut ilo työskennellä! Kiitos tähänastisesta!

Matka jatkuu ja me haluamme olla rinnalla auttamassa tulevaisuudessakin, vaikka pilottiseurojen päätoimisten taloudellinen tuki päättyy toukokuun lopussa. Sirpa kuvaa ajatuksiamme tulevaisuudesta toisaalla tässä julkaisussa.

Vuonna 2020 olemme maailman liikkuvin urheilukansa. Ei sen takia, että se on jonkin yhteisön visio, vaan siksi, että liikunta ja urheilu on vain niin kiinnostavaa, hauskaa ja palkitsevaa - rakkaudesta liikuntaan ja urheiluun!

Lähde: Rainer Anttila, LUM 6/11, SLU.fi.