Suomi isännäksi 2014 Joukkueottelun EM-kilpailuille

21.8.2013

Euroopan Taekwondoliiton (ETU) yleiskokous myönsi vuoden 2014 joukkueottelun EM-kilpailujen järjestelyoikeuden Suomelle. Hakuprosessissa Suomi voitti hakemuksellaan Ukrainan, Itävallan ja Venäjän. Suomi on aikaisemmin toiminut vuoden 1996 ottelun EM-kilpailun ja vuoden 2005 liikesarjojen EM-kilpailun isäntänä. Tällä kertaa onnistunut haku toteutettiin yhteistyössä Turun kaupungin kanssa. Turku on mukana myös kilpailujen järjestelyvaiheessa keskeisenä yhteistyökumppanina. Muut yhteistyötahot etsitään vuoden 2013 loppuun mennessä.

Ensi vuoden turnaus on taekwondon vauhdikkain kilpailumuoto, jossa viisihenkiset joukkueet ottelevat kaksi 5 minuutin erää. Ensimmäisessä erässä jokainen urheilija ottelee yhden minuutin sovitussa järjestyksessä, kun taas toisessa erässä valmentaja voi vapaasti peluuttaa ottelijoita haluamassaan järjestyksessä ja vapaasti valitun ajan. Joukkueottelun yleisöystävällisyys on jo huomattu eri puolilla maailmaa ja kilpailumuoto kasvattaa  suosiotaan kovaa vauhtia. Turussa aiotaankin panostaa tapahtuman näyttävyyteen ja yleisön viihtyvyyteen, televisionäkyvyyttä unohtamatta.

Turun kaupungin edustaja Antti Kirkkola sanoo kaupungin olleen vahvasti mukana luomassa taekwondon valtakunnallista valmennuskeskusta ja aktiivinen yhteistyö paikallisen urheiluakatemian kanssa on tarjonnut lajin huipuille toimivan ympäristön. "Turku panostaa kuntalaisten liikuntamahdollisuuksien ja urheiluakatemian lisäksi vahvasti kansallisten ja kansainvälisten urheilutapahtumien järjestämiseen, josta Taekwondon EM-kisojen saaminen Turkuun toimii hyvänä esimerkkinä", Kirkkola toteaa.

"Turku on taekwondon keskus Suomessa, joten valinta EM-kilpailun isäntäkaupungiksi oli luonteva", kertoo Suomen Taekwondoliiton puhenjohtaja Iiro Suorela. "Täällä on taekwondon valtakunnallinen valmennuskeskus ja aktiivinen yhteistyö paikallisen urheiluakatemian kanssa. Kun Turku on kunnostautunut moneen otteeseen myös suurtapahtumien järjestäjänä, ja Turun kaupunki osoitti voimakasta kiinnostusta, ei lajiliitossa juuri edes tarvinnut pohtia vaihtoehtoja."

Esimakua joukkueottelusta nähtävillä TÄÄLTÄ. (Taekwondo Festivaalien Shown miesten joukkueottelu)