Taekwondoa harjoitellaan 200 eri maassa

1.9.2011

Maailman Taekwondoliitto (WTF) perustettiin vuonna 1973 vain seitsemän maan toimesta. Vuoteen 1980 mennessä jäsenmaiden määrä kasvoi 65 maahan. Kasvu on jatkunut voimakkaana myös alkuvaiheen jälkeen. Vuonna 1990 jäsenmaita oli 106, vuonna 2000 jo 153 ja tänä vuonna ylittyi huima 200 jäsenmaan raja. Maailman Taekwondoliitto onkin jäsenmaiden määrällä mitattuna maailman kahdeksanneksi suurin urheiluliitto. Suurempia ovat jalkapallo, lentopallo, pöytätennis, yleisurheilu, koripallo, tennis ja uinti.

Maailman Taekwondoliiton tilaston mukaan taekwondon harrastajia on maailmanlaajuisesti yli 70 miljoonaa. Jäsenmaat jakautuvat maanosittain seuraavasti:

African Taekwondo Union 45 maata
Asian Taekwondo Union 43 maata
European Taekwondo Union 49 maata
Oceanian Taekwondo Union 19 maata
Pan-American Taekwondo Union 44 maata

Kasvatuksellisten vaikutustensa ansiosta taekwondo on hyväksytty useissa maissa osaksi virallista koulujärjestelmää. Tämän kehityksen pioneerimaita ovat Korea, Yhdysvallat, Kiina ja Intia. Taekwondoa voi nykyään opiskella pääaineena 70 yliopistossa eri puolilla maailmaa.

Taekwondo ja "multi-sport games"-tapahtumat

Taekwondo on hyväksytty 21 "multi-sport games"-tapahtumaan viralliseksi lajiksi. Kesäolympialaisten lisäksi taekwondo kuuluu mm. seuraavien kilpailujen ohjelmaan:  Asian Games, Pan American Games, All African Games, Pan Arab Games, Pacific Games, World Military Games, Universiade, Mediterranean Games, Common Wealth Games, Masters Games.

Esimerksi vuoden 2011 kesäuniversiadeissa Shenzhenissa kilpaili yli 550 taekwondo-urheilijaa, jotka edustivat 74 eri maata. Taekwondo oli kilpailujen neljänneksi suurin laji yhteensä 21 kilpailusarjalla. Kuten universiadeissa, myös syyskuussa käytävissä European Masters Games-kilpailuissa, taekwondo on mukana sekä ottelu- että liikesarjakilpailulla. Tämän monipuolisuuden uskotaan olevan taekwondon valttikortti myös tulevissa äänestyksssä taekwondon olympiakelpoisuudesta.