Taekwondolle Nuorten Olympiavalmentaja

21.2.2013

Suomen Taekwondoliiton hallitus on valinnut taekwondon ensimmäiseksi Nuorten Olympiavalmentajaksi liiton nykyisen pääsihteerin Jarkko Mäkisen. Työ tapahtuu pääasiassa Suomen Taekwondoliiton valmennuskeskuksessa. Palkkaus toteutetaan yhteistyössä Suomen Olympiakomitean sekä Turun Seudun Urheiluakatemian kanssa.

Jarkko on koulutukseltaan kasvatustieteiden tohtori ja hän suorittaa parhaillaan valmentajan erikoisammattitutkintoa. Hän on 5. dan, joka on toiminut taekwondo-valmentajana yli 20 vuotta, joten nyt pitkäaikainen haave tehdä valmentamista ammatikseen toteutuu.

Jarkko on toiminut taekwondon liikesarjamaajoukkueen päävalmentajana vuosina 2004-2012. Joukkue saavutti hänen valmentajakautensa aikana kolme EM-mitalia ja useita finaalipaikkoja MM-kisoissa ja universiadeissa. Jarkko on harrastanut monipuolisesti urheilua koko ikänsä, mm. yleisurheilua, hiihtoa, lentopalloa ja pesäpalloa. Päälajissa taekwondossa hän on kilpaillut kansainvälisellä tasolla, ensin ottelussa 1991-1999 ja sitten liikesarjoissa 2000-2011. Ottelussa parhaat saavutukset ovat lukuisat SM- ja PM-mitalit, kv-avointen mitalit ja opiskelijoiden MM-kilpailun 5. sija. Liikesarjoissa Jarkko on 11-kertainen Suomenmestari, PM-1, EM-4. ja MM-11.

Jarkko sanoo valmentavansa, koska kehittymisen aikaansaaminen on niin kiehtova prosessi: ensin pitää hahmottaa nykytila, sitten määrittää kehityskohteet ja luoda keinot saavuttaa haluttu kehitys. Kaikki tämä pitää tehdä ihmisten tunteet ja elämäntilanteet huomioiden, joten haasteita riittää. Jarkko haluaa kasvattaa urheilijoita, jotka rakastavat harjoittelua, pyrkivät ylittämään omat rajansa ja tykkäävät menestyä myös kisoissa."Menestys tulee, kun on sen aika, mutta pelkän menestymisen tavoitteleminen keinolla millä hyvänsä on lyhytnäköistä", Jarkko sanoo.