Taekwondon Olympiakarsintaturnaus 15.-17.1.2016 Istanbulissa

14.1.2016

Rion Olympiakisojen Euroopan karsintaturnaus käydään Taekwondon osalta tulevana viikonloppuna 15.-17.1.2016 Turkissa Istanbulissa.

Suomea edustaa täysilukuinen joukkue, kaksi nais- ja kaksi miesurheilijaa:

Suvi Mikkonen -57kg

Jenna Partanen -67kg

Toni Lahtinen -58kg

Teemu Heino +80kg

Olympiajoukkueen valmentaja toimii Jesus Ramal ja fysioterapeuttina Juho Ranta. Joukkueella on lisäksi kaksi harjoitusvastusta avustamassa viimeistelyissä.

Mikkonen ja Partanen ovat valmistautuneet vuoden pääkilpailuun olympiavalmentajan ohjauksessa Madridissa. Heino ja Lahtinen ovat osallistuneet kansainvälisille leirityksille ja muutoin valmentautuneet Suomessa. Joukkue täydentyi toisella miesurheilijalla olympiavalmentajan nimettyä Toni Lahtisen karsintajoukkueeseen vuoden vaihteessa.

Joukkueesta Heino ja Mikkonen ovat aikaisemmin edustaneet olympialaisissa. Heino Ateenassa 2004 ja Mikkonen Lontoossa 2012 sijoittuen 5:lle sijalle.

Kuusi urheilijaa painoluokkaa kohden on jo lunastanut paikkansa Rion olympiakisoihin olympiarankingpisteiden perusteella. Euroopan karsintaturnauksessa sarjan kaksi parasta urheilijaa saavuttavat olympiapaikan.

Partanen ja Lahtinen ottelevat lauantaina, Mikkonen ja Heino sunnuntaina.

Istanbulin tiistainen terrori-isku varjostaa hieman turnauksen käynnistymistä, mutta Turkin Taekwondoliiton ja Euroopan Taekwondo Unionin mukaan turvatoimet on viritetty äärimmilleen.