Taekwondon valmennusjärjestelmä hakee lisätehoa keskittämisestä

14.9.2012

Valmennuskeskusharjoittelua

Suomen Taekwondoliitossa on viime vuosina toiminut kaksi valmennuskeskusta, VK1 Helsingissä ja VK2 Turussa. Taekwondoliiton hallitus ja otteluvaliokunta ovat pitkään miettineet keinoja tehostaa valmennusjärjestelmän toimivuutta. Nyt päätös on tehty ja vuoden 2013 alusta alkaen voimavarat keskitetään yhteen valtakunnalliseen valmennuskeskukseen, jonka sijoituspaikka on Turku. Valtakunnallisen keskuksen lisäksi nimetään 2-3 aluevalmennuskeskusta täydentämään kokonaisuutta ja edistämään toiminnan alueellista kattavuutta.

Turku valittiin keskukseksi useista eri syistä. Alueella on runsaasti aktiivisia kilpaseuroja ja erityisesti junioritoiminta on maan huippua. Näin valmennuskeskuksella on vahva perusta alueen omissa kasvateissa, vaikka valmennuskeskuksen tavoitteena on palvella kaikkia suomalaisia huipulle tähtääviä taekwondo-urheilijoita. Turun Seudun Urheiluakatemian kiinnostus taekwondoa kohtaan on erittäin voimakas. Akatemia on muun muassa lupautunut maksamaan kolmanneksen keskukseen mahdollisesti palkattavan nuorten olympiavalmentajan palkasta ja tarjoamaan kattavan valikoiman tukipalveluita parhaille taekwondo-urheilijoille.

Taekwondoliiton päätös keskittää voimavarat yhteen huippuvalmennuskeskukseen on Olympiakomitean ja Huippu-urheilun Muutosryhmän esittämien linjausten mukainen. Taekwondon taso kansainvälisesti on niin korkea, että Suomen ainoa mahdollisuus menestyä on ammattivalmennuksen, menestyshaluisimpien urheilijoiden ja vapaaehtoistoimijoiden tietotaidon keskittäminen. Hallitus teki keskittämispäätöksen tietoisena siitä, miten ratkaisevia tekijöitä päivittäisharjoittelun laatu ja sitä kautta syntyvä luottamus omaan tekemiseen ovat kansainvälisessä kilpaurheilussa.

Turun Seudun Urheilakatemian koordinaattori Mika Korpela onnittelee Suvi Mikkosta olympiapaikan saavuttamisesta
Leiriharjoittelua Jesus Ramalin johdolla