Talvisuurleirin tunnelmia

13.2.2012

Suomen Taekwondoliiton Talvisuurleiri järjestettiin 11.-12.2.2012 Kisakallion Urheiluopistossa. Monipuolisten harjoitusten ohessa istuttiin alas kaksiosaisen Hyvä Seura-seminaarin merkeissä. Aktiivisen keskustelun myötä moni taekwondo-seurojen toiminnan kehittämiseen liittyvä seikka tuli tutuksi. Katso liitteestä seminaarissa näytetyt kalvot.

Janne Airo 5. dan ohjasi lauantaina itsepuolustusta. Lähes 30 vuotta jatkuneen taekwondo-harjoittelun lisäksi Jannen ohjaustyyliä maustoi pitkä kokemus väkivaltatilanteiden kohtaamisesta työelämässä, hyvää huumoria unohtamatta. Osallistujien kasvoilta oli helppo nähdä oppimisen ilo!

Jarkko Mäkinen 5. dan ohjasi lauantaina ylempien vöiden yleisharjoituksen, jossa käytiin taekwondon eri osa-alueita läpi keskittymisen ja asenteen merkitystä korostaen. Jarkko ohjasi lisäksi 90 minuuttia kestävän Taekwondo-Balance-tunnin, joka koostui kehoa vahvistavista ja huoltavista harjoitteita. Tukilihakset saivat kyytiä, nivelten liikeradat avautuivat ja mahdollisiin hermostollisiin jännitystiloihiin saatiin helpostusta - uni maittoi!

Hans-Kristian Sjöholm 4. dan ohjasi junioritreenit ja alempien vöiden yleistreenit. Hasse opetti osallistujia keskittymään tuttujen tekniikoiden pieniin yksityiskohtiin ja lisäksi hän harjoitutti vähän harvinaisempia tkd-tekniikoita. Treeneissä vallitsi keskittynyt ja oppimishaluinen ilmapiiri.

Tiiu Tuomi 3. dan ohjasi junioritreenit. Liiton nuorisvastaava korosti harjoituksessaan hyvää keskivartalon hallintaa ja ryhtiä. Taekwondo-vöiden päällä tasapainoiltiin tehden erilaisia liikkeitä ja tkd-tekniikoita. Potkutekniikoiden hallintaa ja tarkkuutta harjoiteltiin ensin pistehanskoihin ja lopuksi ilmapalloihin!

Sunnuntaiaamulla osallistujat saivat valita harjoittelevatko liikesarjoja maajoukkueen päävalmentajan ohjauksessa vai ottelua, jota saapui ohjaamaan tuore ottelun suomenmestari Petteri Kauppinen 4. dan. Liikesarjaharjoituksessa painotettiin askeltyön tärkeyttä liikesarjojen perustana ja oikean rytmin tärkeyttä poomsen esityksessä. Ottelutreenissä Petteri piti huolta siitä, että osallistujien otteluliikkumistaidot kehittyivät. Myös ottelussa kaikki rakentuu hyvän jalkatyön varaan! Petteri vastasi myös leirin päätöstreenin ohjauksesta. Siinä aiheena olivat yleisesti potkutekniikat ja niiden harjoitteleminen.