URA-säätiön opiskeluapurahan sai 122 urheilijaa

17.12.2018

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiö (URA) jakoi torstaina Helsingissä ravintolakoulu Perhossa pidetyssä tilaisuudessa opiskeluapurahan 122 urheilijalle lukuvuodelle 2018-2019. Apurahan saajien joukossa on yksi olympiavoittaja ja lukuisia maailmanmestareita sekä jo uransa lopettaneita urheilijoita 45 eri lajista ja 12 eri urheiluakatemiasta. Apurahan suuruus on 3000 euroa koko lukuvuodelle.

Taekwondoineistä URA-apurahan sai Jenna Partanen (Taekwondourheilijat 2011).

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiö perustettiin vuonna 1972 silloisen tasavallan presidentin Urho Kekkosen toimesta. Säätiön tarkoituksena on tukea huippu-urheilijoiden kaksoisuraa ja edistää heidän kouluttautumistaan ja urheilu-uran jälkeisen ammatin hankkimista. Perustamisestaan lähtien URA-säätiö on jakanut vuosittain opiskeluapurahoja aktiiviurheilijoille ja jo uransa päättäneille urheilijoille.

Toiminnan tärkeys on tunnustettu myös valtiovallan taholta ja jo kolmatta vuotta peräkkäin URA-säätiö saa korotettua valtionapua, jonka myötä opiskeluapurahoja jaetaan tänä vuonna yhteensä 300 000 euroa.