Uudistuvan Olympiakomitean organisaatiomalli alkaa hahmottua

5.10.2012

Suomen Olympiakomitean hallitus on kokouksessaan tehnyt päätöksiä uudesta organisaatiomallista. Lisäksi hallitus hyväksyi 1.1.2013 toimintansa aloittavan Huippu-urheiluyksikön ohjesäännön sekä suunnitelmat yhteistyön vahvistamisesta Paralympiakomitean kanssa.

Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikkö sisältää aiemman päätöksen mukaisesti kolme ohjelmaa: Huippuvaiheen ohjelman, Urheiluakatemiaohjelman ja Osaamisohjelman. Huippu-urheiluyksikön johtaja on samalla myös Huippuvaiheen ohjelman johtaja, Osaamisohjelman toiminnasta tulee vastaamaan Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU. Urheiluakatemiaohjelman johtajan rekrytointi päätettiin käynnistää heti. Huippu-urheiluyksikön sisällä toimii jatkossa myös eri kisatapahtumia valmisteleva tiimi, jonka vastuulla ovat olympialaiset, nuorten olympialaiset sekä Euroopan nuorten olympiafestivaalit.

Huippu-urheiluyksikön lisäksi Olympiakomiteassa tulee jatkossa olemaan tuki- ja muita toimintoja kuten varainhankinta, viestintä ja markkinointi.

Huippu-urheiluyksikkö vastaa menestyksestä ja kisajoukkueiden valinnasta

Olympiakomitean hallitus hyväksyi 1.1.2013 aloittavan Huippu-urheiluyksikön ohjesäännön. Huippu-urheiluyksikkö johtaa jatkossa suomalaista huippu-urheilua mukaan lukien vammaishuippu-urheilun sekä vastaa yhdessä lajiliittojen kanssa pitkän aikavälin huippu-urheilumenestyksestä.

Olympiakomitean hallitus määrittelee yksikölle vuosittaiset sekä olympiadin mittaiset tavoitteet ja niille mittarit. Huippu-urheiluyksikkö toimii itsenäisesti ohjesäännön puitteissa.

Huippu-urheiluyksikkö tekee hallituksen vahvistettavaksi esityksen olympiakisoihin osallistuvien joukkueiden kokoonpanosta.

Huippu-urheiluyksikkö tekee myös esitykset urheilija-apurahoista Opetus- ja kulttuuriministeriölle.

Yhteistyö Paralympiakomitean kanssa vahvistuu

Olympiakomitean hallitus päätti jatkaa yhteistyösopimuksen valmistelua Suomen Paralympiakomitean kanssa. Sopimuksen tavoitteena on vahvistaa molempien toimintaa niin, että urheilijoilla ja joukkueilla on paremmat mahdollisuudet menestyä kansainvälisissä arvokisoissa. Tavoitteena on myös yhdistää kaikki sellaiset toiminnot, jotka kansainvälisen ohjauksen osalta on mahdollista.

LISÄTIEDOT:

Suomen Olympiakomitea, puheenjohtaja Roger Talermo p. 040-555 9705

Suomen Paralympiakomitea, puheenjohtaja Petri Pohjonen p. 040-348 7139

Suomen Olympiakomitea, pääsihteeri Mika Sulin, p. 09-3481 2381, 040-527 8101, mika.sulin@noc.fi