Valintajärjestelmä ja -kriteerit vuoden 2012 Olympialaisiin

4.1.2011

Suomen Taekwondoliitto

Urheilijoiden valinta karsintakisoihin
Urheilijat ja heidän varamiehensä valitaan Olympiakarsintoihin alla olevan pisteytyksen mukaan. Kun kaksi pisteiden perusteella parasta naista ja miestä ovat valinneet sarjansa, heidän varamiehensä valitaan erillisellä turnauksella (kts. alla). Pistetilanne tarkistetaan ennen Maailmankarsintaa ja uudelleen ennen Euroopankarsintaa. Saavutetun paikan käyttää ensisijaisesti paikan hankkinut urheilija. Mikäli urheilija loukkaantuu tai ei muuten pysty osallistumaan turnaukseen, hänen varamiehensä lähtee kilpailuihin.

Varamiesten valinta
Varamies valitaan erillisen karsintaturnauksen perusteella.  Varamiesehdokkaista toiseksi ja kolmanneksi parhaiten pisteytetyt ottelevat vastakkain kaksi ottelua siten, että toiseksi pisteytetyn pitää voittaa 1 ja kolmanneksi pisteytetyn 2 ottelua jatkaakseen. Kun toiseksi ja kolmanneksi parhaiten pisteytetyt ovat selvittäneet paremmuutensa, parhaiten pisteytetty ottelee kaksi ottelua edellisen vaiheen voittajaa vastaan, joista edellisen vaiheen voittajan pitää voittaa molemmat tullakseen valituksi, parhaiten pisteyteylle riittää 1 voitto. Turnaus käydään kansallisen kilpailun yhteydessä. Jotta varamiespaikasta voi kilpailla, pitää olla hankkinut otteluvoittopisteitä alla esitetyistä turnauksista.

Pisteiden kerääminen
Pisteitä voi kerätä seuraavista turnauksista: ETU A-Class, WTF-ranking, aikuisten MM-kilpailut
Pisteitä kertyy seuraavasti: osallistuminen 1 piste, otteluvoitto 2 pistettä, pronssi 2 lisäpistettä, hopea 4 lisäpistettä ja kulta 6 lisäpistettä.

Valmennuksen suunnitelmallisuudesta saa lisäpisteitä seuraavasti:

Valmennusohjelma ja -suunnitelma tehty perustasolla - 2 pistettä
• Selkeästi kirjattu valmentautumisohjelma seuraavaa arvokisaa ajatellen.

Valmennusohjelma ja -suunnitelma tehty riittävällä tasolla - 4 pistettä
(edellisen lisäksi):
• Selkeästi kirjattu harjoitteluseuranta valmentautumisohjelman pohjalta, joko verkkopohjaisena tai erillistiedostona. Tästä tulee ilmetä harjoittelun tunnuslukuja aika-rasitus-suoritustaso-akselilla.
• Nimetty tukihenkilöverkosto, joka pitää sisällään minimissään ainakin seuraavat henkilöt:
- henkilökohtainen tai seuravalmentaja, joka vastaa harjoitusohjelman toteutumisesta, kehittämisestä ja seurannasta.
- omalääkäri
- fysio tai hieroja

Valmennusohjelma ja -suunnitelma tehty ammattimaisella tasolla - 6 pistettä
(edellisen lisäksi):
• Valmennusohjelmasta, kuten myös harjoittelun seurannasta, löytyy huippu-urheilun vaatimukset täyttävät aika-, painotus- ja tapahtumasuunnitelmat. Suunnitelman aikajana on pitkä ja suunnitelmaan sisältyy elämänvalmennuksellisia elementtejä.

On huomattava, että yhtään kohtaa ei pisteytetä, mikäli jokin kriteereistä on täyttämättä. Lisäksi Olympiavalmentajalla on käytössään 10 pistettä per valittava painoluokka, joiden harkinnanvaraisen käytön hän perustelee esityksessään. Mikäli pisteytys on tasan, Olympiavalmentaja tekee valinnan.

Seurantajakso on 1.1.2011 - kulloinenkin arviointi. Arviointiajankohdat julkaistaan Taekwondoliiton kotisivuilla, kun kilpailuajankohdat selviävät.

Valintaprosessin eteneminen
Olympiavalmentaja suorittaa pisteytyksen ja valinnat urheilijoiden ilmoituksen (varamiesten osalta karsintaturnauksen) perusteella. Mikäli urheilijan tekemä ilmoitus sisältää virheellisiä tietoja, se voidaan hylätä.

Valinnat esitellään Taekwondoliiton hallitukselle, joka joko hyväksyy tai hylkää esityksen. Mikäli esitys hylätään, Olympiavalmentaja tekee uuden esityksen. Mikäli uuttakaan esitystä ei hyväksytä, kootaan valintalautakunta, joka koostuu Suomen Taekwondoliiton puheenjohtajasta, olympiavalmentajasta, pääsihteeristä, urheilijoiden edustajasta ja yhdestä ulkopuolisesta asiantuntijasta.