Vuoden viimeinen seuratiedote

21.12.2018

Lisenssit vuodelle 2019 ovat myynnissä

Vuoden 2019 lisenssit ovat myynnissä Suomisportissa (www.suomisport.fi). Lisensseissä siirryttiin yhden lisenssituotteen malliin; lajilisenssi kalenterivuodeksi 35€/hlö.

Lajilisenssiin on mahdollista liittää OP Vakuutuksen Sporttiturva-vakuutus. Sporttiturvan tuoteseloste löytyy: www.suomentaekwondoliitto.fi/lisenssi Lajilisenssillä saat osallistumisoikeuden liiton tapahtumiin, jäsenlehden neljä kertaa vuodessa sekä vuosittain vahvistettavat lisenssiedut (seuraa ilmoittelua 2019 etujen osalta).

Opetus- ja kulttuuriministeriö painottaa jatkossa yhä tiiviimmin todennettaviin tietoihin perustuvaa arviointia tukipäätöksissään, joten lisenssimäärän kasvattaminen on ehdoton kärkitavoite vuodelle 2019. Lisenssiuudistuksen myötä liittohallitus on asettanut seuraavat kannustimet seuroille:

• 100€:n voucher (palveluseteli) jokaisesta 10:stä uudesta lisenssistä verrattuna edellisvuoden määrään (tilanne 31.12.2018)
  • Vuoden 2019 lopussa 500€:n voucher seuralle, joka on määrällisesti nostanut eniten lisenssimääräänsä edellisvuodesta (tilanne 31.12.2018).

Voucherit ovat käytettävissä liiton koulutuksiin (Tiesithän, että I-tason koulutus uudistuu ja nykyaikaistuu vuonna 2019!) ja muihin tapahtumiin.

WT:n kansainväliset lisenssit (GAL ja GOL) vuodelle 2019

WT:n (World Taekwondo) Global Licence Event Pass on pakollinen kaikille urheilijoille, valmentajille ja urheilijoiden avustajille, jotka osallistuvat WT:n sääntöjen 22 §:n mukaisiin WT:n promoamiin kilpailuihin (esim. WTE:n kansainväliset turnaukset ja muut G-kilpailut). Lisenssit jaetaan pääasiassa kahteen luokkaan: Global Athlete License (GAL) urheilijoilla ja Global Official License (GOL) valmentajille, joukkueenjohdolle ja muille toimitsijoille.

Lisenssi täytyy uusia kalenterivuosittain. Lisätietoja, hinnat sekä linkit lisenssin uusimiseen tai uuden lisenssin tilaamiseen: www.suomentaekwondoliitto.fi/harrastajille/gal-gol-lisenssi

Urheilija- ja toimitsijasopimukset

Vanhasta urheilija- ja toimitsijasopimuskäytänteestä on luovuttu. Vuonna 2019 otteluliigassa tai liikesarjarankingissa urheilevien tai toimitsijana toimivien ei tarvitse enää palauttaa urheilija- ja toimitsijasopimuksia. Liiton säännöt sekä Suomen Taekwondoliiton antidopingohjelma sitoo urheilijoita ja toimitsijoita. Muutoksella halutaan keventää raskasta sopimushallintoa urheilijoiden, seurojen ja liiton välillä.

Liiton tehtävissä (tuomarina, luottamustehtävässä, muussa keskeisessä tehtävässä toimivat tai arvokilpailuihin joukkueen mukana matkustavat huoltajat) toimivien tulee edelleen palauttaa toimitsijasopimus liiton toimistolle. Vuoden 2019 toimitsijasopimus liitteenä.

Maajoukkueryhmiin kuuluvien urheilijoiden tulee myös jatkossa palauttaa urheilijasopimus. Maajoukkueurheilijoiden sopimus tullaan päivittämään alkuvuodesta. Uusittu sopimus sisältää muun muassa velvollisuuden suorittaa Suomen urheilun eettinen keskus SUEK:in ilmainen ADT-verkkokoulutus. Koulutuksen voi käydä tekemässä jo ennakkoon osoitteessa: www.suek.fi/en/puhtaasti-paras-verkkokoulutus Verkkokoulutus koostuu lyhyistä opetusvideoista sekä niihin perustuvista kysymyksistä.

Mikäli urheilija päätyy vaihtamaan seuraa kesken lisenssikauden, tulee siirtoilmoitus tehdä seurasiirtoilmoituksen kautta.

Tulorekisteri

Tulorekisteri on verohallinnon ylläpitämä kansallinen sähköinen tietokanta tulotiedoille. Rekisteri tulee käyttöön 1.1.2019. Tulorekisteriin tulee ilmoittaa viiden päivän kuluessa tiedot maksetuista palkoista, luontoiseduista, palkkioista, työkorvauksista yms sekä verovapaat (esim. kilometrikorvaukset ja päivärahat) ja veronalaiset kustannusten korvaukset. Rekisteri koskettaa siis ainakin osittain todennäköisesti myös teidän seuraanne!

Ohessa Olympiakomitean ohjeistus liikuntajärjestöille, joka on suoraan sovellettavissa seuroille.

Arvoseteleiden verokohtelua koskevat muutokset

Arvonlisäverolaki päivittyy 1.1.2019. Arvoseteleiden välityspalvelut muuttuvat arvonlisäverollisiksi ja niitä tarjoavien yritysten palvelut (esim. smartum, epassi ja eazybreak) voivat yhdistyksille kallistua. Liitteenä Rantalainen Oy:n ohjeistus ei verovelvollisen yhteisön näkökulmasta.

Taekwondoliiton toimisto lomailee joulun aikaan

Taekwondoliiton toimisto viettää Joululomaa seuraavasti:

Pääsihteeri Laura Ojanen 22.12.2018 - 6.1.2019
Harraste- ja koulutuspäällikkö Tiiu Tuomi 21.12.2018 - 2.1.2019

Lomien aikana sähköposteja ei lueta säännöllisesti, joten varaudu siihen että posteihin vastataan vasta lomien jälkeen. Kiireellisissä asioissa voi olla yhteydessä teksti- tai whatsapp-viestillä: Laura/p. 0400 519531 ja Tiiu/p. 0400 602756.

Rauhaistaa Joulunaikaa ja aktiivista Uutta Vuotta 2019!